Daca v-ati fi asteptat ca politica, sistematica si
accentuata, de distrugere a istoriei noastre sa se fi sfarsit, noi va spunem ca
va inselati. Abia ce incepuseram si noi, alaturi de multi romani, sa ne bucuram
de noile descoperiri ale arheologilor, pe care le-am semnalat pe site-ul nostru
asa cum au facut-o zeci de alte site-uri, televiziuni si ziare, cand vestile
rele au inceput sa soseasca.
Concret, o parte din siturile cu o vechime milenara, unele
dintre ele fiind printre cele mai vechi vestigii ale locuirii umane sedentare
din Europa si in lume urmeaza sa fie distruse. Da, DISTRUSE, iar asta se va
face cu acceptul si cunostinta arheologilor de acolo, a celor din ministerul
Culturii si a altor persoane ce ar fi putut impiedica aceasta crima asupra
insasi identitatii noastre nationale.
Va redam mai jos un articol al celor din grupul Romania Vie,
cu privire la aceasta problema:
“Turdas, Sibot, Tartaria sunt doar cateva din
localitatile pe unde, deloc intamplator, a fost stabilit traseul autostrazii
Sibiu-Nadlac (A1). Situri arheologice, unele cunoscute de peste 150 de ani, cu
asezari stravechi de o importanta colosala, din neolitic pana la epoca romana,
vor fi ingropate definitiv sub asfalt si beton.
Peste cateva saptamani se va vedea numai in poze ce a
fost odata acolo. Arheologii se grabesc sa fuga din calea “progresului” si dau
fara sa clipeasca avizele de descarcare arheologica. Este incredibil sa-l auzi
pe directorul Muzeului Brukenthal, Sabin Luca, cel care s-a ocupat de multe din
siturile respective, spunand ca nu e cazul sa se devieze autostrada si nici
macar sa se intarzie lucrarile. Muzeele si-au luat material cat sa-si umple
camarile si nu mai conteaza ce se intampla cu cele mai vechi si mai mari
asezari descoperite in sud-estul Europei.
Locurile unde a
aparut prima data scrisul in lume se vor “conserva” definitiv in fundatia noii
autostrazi. Se stia ca valea Muresului a fost locuita neintrerupt din
neoliticul timpuriu si fix pe acolo trebuia sa treaca autostrada, nici un metru
mai pe-alaturi. De situl neolitic de la Turdas se stia din 1850, dar autostrada
nu si-a gasit loc decat prin cei cativa zeci de metri dintre DN7, calea ferata
si Mures. Dupa ce am citit in ziar despre noua descoperire am fost sa vedem cu
ochii nostri, dar deja era prea tarziu, fusese turnat chiar si asfaltul in
unele locuri. La Sibot, asezarea romana este taiata in doua de DN7, nu se putea
sa nu se stie ca e acolo, dar autostrada vine sa o ingroape pe toata lungimea.
Culmea e ca A1 merge paralel cu DN7 pana exact in locul unde e situl
arheologic, acolo traverseaza drumul national, rade istoria, trece peste raul
Cugir si dupa numai 400m se intoarce la sud de DN7.
O fi prostie, rea-vointa, nepasare, interese ascunse, nu
stim, cert e ca trebuie construite doua pasaje inutile pentru ca A1 sa se
incalece de doua ori cu DN7, pe o distanta de numai 400m, doar pentru ca sa
treaca si peste situl arheologic. Credem ca acest caz arata cel mai bine
“respectul” de care se bucura istoria acestei tari. In unele cazuri, o deviere
de 10-20 de metri ar fi fost de ajuns ca sa se evite distrugerea unor
importante situri, dar Ministerul Culturii si muzeele care coordoneaza
santierele arheologice se pare ca raspund, ca si in alte cazuri (vezi Rosia
Montana), doar la comenzi politice si/sau spagi consistente. Dupa 20 de ani de
batut pasul pe loc, se contruieste cu o graba suspecta o autostrada care trece
exact prin locurile unde s-a dezvoltat cea mai veche civilizatie din partea
asta de lume.”
De ce se tace?
Ne intrebam, mai mult decat pertinent, unde sunt acum acele
voci ale “deontologilor” care ne acuzau pe noi ca, prin negarea romanizarii, am
contribuit la distrugerea identitatii nationale? De ce tac istoricii neamului
cand, in curand, se va turna asfalt peste locurile in care s-a scris poate
pentru prima oara in istoria omenirii si peste asezari datate din
neolitic,vechi de 6.000-7.000 de ani?
Gata, descarcarea arheologica s-a incheiat la Turdas, sit
care se intinde pe 100 de hectare? De unde aceasta graba suspecta de a termina
acel tronson pana in noiembrie? De ce nu au fost lasati romanii, opinia
publica, presa, organizatiile sa aiba acces acolo, sa vada acest evestigii, sa
ia contact cu istoria nationala? De ce totul se astupa la doar o luna de la
anuntarea acestor descoperiri? De ce publicatiile de profil care, de altfel, ii
citeaza atat de des pe “deontologii” care arunca cu pietre in “dacomani” si
care reproduc orice mizerie de articol in care dacii sunt niste barbari
necivilizati, acum tac?
Militam pentru
protejarea tuturor vestigiilor de pe teritoriul Romaniei, indiferent ca sunt
dacice, romane, medievale romanesti sau medievale turcesti, unguresti etc. Nu
noi reprezentam un pericol, stimati domni istorici si stimati reprezentanti ai
autoritatilor, doar pentru ca negam romanizarea, ci voi, cei ce acceptati
bataia de joc si ascunderea intentionata a trecutului prin distrugerea
vestigiilor.
De ce nu luati exemplul vecinilor bulgari, de pilda, care
protejeaza orice vestigiu si sunt disperati sa gaseasca o conexiune a lor,
istorica, cu poporul trac? Iar noi, cei ce traim pe un pamant atat de bogat in
ceea ce priveste mostenirea materiala a proto-istoriei si istoriei distrugem
intentionat totul…Asa cum au sesizat si cei de la Romania Vie,
despre existanta multor situri in zona se stia de decenii intregi.
Prin urmare, cum au fost date avizele de constructie a
acelui tronson stiindu-se de faptul ca siturile in cauza se afla in calea
lucrarilor? Si oare anul 2012 nu ne ofera tehnologia si cunostintele
ingineresti necesare pentru a fi identificat niste solutii tehnice in urma
carora siturile sa fi fost ocolite? Altii construiesc aeroporturi pe mare,
tuneluri sau poduri de zeci de kilometri, iar noi nu putem proteja si ocoli
cateva hectare cu vestigii vechi de mii de ani? Asta este clar rea-intentie,
este o actiune indreptata impotriva poporului roman, a istoriei sale. Timp de
20 de ani nu s-a putut construti acel tronson de autostrada, iar acum se
doreste, cu orice pret, finalizarea sa in cateva luni…
Cum se “sucesc” arheologii
Potrivit domnului Sabin Luca, intr-o declaratie facuta in
aceasta vara, “aşezarea de la Turdaş a fost un centru regional de producţie şi
distribuţie a ceramicii, fapt dovedit de descoperirea unui număr foarte mare de
cuptoare şi obiecte din ceramică, de la vase, în stilul Turdaşului, unic în
Europa, până la statuete antropomorfe, zoomorfe, şi “statuete pe tron”, care
exemplifică regalitatea şi care au mai fost găsite doar în două – trei situri
din Europa”.
Turdas – traseul autostrazii prin situl arheologic pe harta
Google
Potrivit lui Luca, aşezările neolitice descoperite aici erau
suspendate, la şase-opt metri înălţime, datorită inundaţii, localnicii dovedind
cunoştinţe inginereşti şi datorită sistemului de fortificaţii care a rezistat
calamităţilor. De asemenea, s-a putut dovedi existenţa în acea perioadă a
“metalurgiei cuprului, lucru ce toată lumea bănuia până acum”. Tot domnul Luca
mai afirma, cu doar cateva saptamani in urma, ca “până acum s-a cercetat un
eşantion ceramic de doi-trei la sută şi s-a cercetat cam trei-patru la sută din
oase. La cea mai mare cercetare din Europa nu poţi să estimezi nimic, decât că
la final vom raporta cel mai mare eşantion ceramic cercetat în Europa, cel mai
mare eşantion osteologic cercetat în Europa, cel mai mare, pentru că ăsta a
fost norocul nostru”.
Prin urmare, domnule Sabin Luca, de la cei 2-5% de material
arheologic despre care vorbeati c-ar fi fost cercetat pana acum cateva
saptamani, ati reusit, de atunci si pana acum, cercetarea restului de 95-98% in
acest atat de scurt interval incat sa afirmati ca nu e cazul sa se devieze
autorstrada si nici macar sa se intarzie lucrarile? Ce mai conteaza ca
rapoartele arheologice vor fi publicate peste 4-5 ani, din moment ce asfaltul
se va turna in saptamanile ce vor urma?
Daca lucrurile stau asa precum le-ati descris dumneavoastra
in urma cu cateva saptamani, oare acest sit, de pilda, nu ar fi trebuit
conservat in intregimea sa, ingradit, protejat, inclus in circuitul turistic,
lasat mostenire si altor expeditii arheologice ale generatiilor ce vin? Cu
totii avem nevoie de autostrazi,dar nu cu orice pret. Sau cel putin nu cu
pretul mostenirii noastre adunate in mii de ani, de toti cei ce-ai vietuit
inainte de noi. Daca noi, cei de astazi, continuam in acest ritm, ce le lasam
celor ce vin? Probabil doar fotografii ale vestigiilor care, nedistruse de timp
in mii de ani, au fost distruse de cativa oameni, dar indarjiti in “munca”
lor….
Petitie catre Ministerul Culturii
Reprezentantii grupului de actiune Romania Vie au
inaintat, pe data de 18 septembrie 2012, Ministerului Culturii: urmatorul
document, cu scopul de asesiza neregulile care au loc, in prezent, in zona
amintita. Reproducem textul mai jos:
Noi, cei din Romania Vie, am constatat o distrugere
sistematica a unor foarte importante situri arheologice neolitice si romane pe
traseul autostrazii A1, pe sectiunea dintre Sibiu si Orastie, drept pentru care
acum circa o saptamana am adresat urmatoarea petitie Ministerului Culturii si
Patrimoniului National, unde speram sa obtinem si o audienta la ministrul Puiu
Hasotti:
GRUPUL INFORMAL DE GANDIRE SI DE ACTIUNE
ROMANIA VIE
Catre Ministerul Culturii si Patrimoniului National al
Romaniei
In atentia domnului
Ministru al Cuturii si Patrimoniului National, Puiu Hasotti STIMATE
DOMNULE MINISTRU, Noi, Grupul informal de gandire si de actiune ROMANIA
VIE, fondat de un grup de protestatari din Bucuresti, Piata Universitatii-zona
Arhitectura, prin av. Alexandru Surcel, (…), va atragem atentia asupra
situatiei create prin afectarea sitului arheologic de la Turdas, judetul
Hunedoara, de catre lucrarile la Autostrada A1 si protestam fata de graba cu
care s-a efectuat descarcarea arheologica si constructia autostrazii pana la
turnarea asfaltului (in mod suspect, numai in acel tronson, pe toata distanta dintre
Sibiu si Orastie). Consideram ca descarcarea arheologica recent acordata
de autoritati, dupa sapaturile efectuate de Muzeul National „Bruckenthal” din
Sibiu, este si ilegala. Va reamintim ca situl arheologic de la Turdas consta in
asezarea eponima a culturii Turdas, una din cele mai importante civilizatii
neolitice, asezare care reprezinta unul din cele mai vechi orase din Europa si
locul unde, incepand din 1875, baroneasa Szofia Torma a identificat primele
inscriptii apartinand acelei scrieri arhaice „danubiene”, la vremea respectiva
considerata de influenta summeriana, dar care azi stim ca este cu 1500-2000 de
ani mai veche decat primele scrieri din Mesopotomia, constituind astfel cea mai
veche forma de scriere cunoscuta in prezent oriunde pe planeta. Ca reputat
arheolog suntem convinsi ca stiti foarte bine aceste lucruri.Tragem de asemenea
un semnal de alarma fata de siturile arheologice de la Tartaria, un alt loc
celebru pentru inscriptiile sale arhaice, Cristian de Sibiu, unde s-a gasit
poate cea mai veche asezare neolitica de pe teritoriul tarii noastre, si Sipot,
unde autostrada este programata sa treaca chiar peste un sit roman important,
aflat inca in cercetare si pe care l-am vizitat, desi acesta ar putea fi usor
evitat printr-o mica modificare a traseului A1 sau prin construirea unui
viaduct.
Prin urmare, va solicitam respectuos, dar ferm, sa luati masurile care se impun in vederea anularii oricarui certificat de descarcare arheologica privind orice portiune din tell-ul neolitic de la Turdas si din celelalte situri mentionate, sa solicitati Guvernului din care faceti parte initierea demersurilor necesare devierii traseului Autostrazii A1 in afara zonei de interes arheologic sau a construirii unor viaducte pe deasupra siturilor arheologice si a restaurarii imediate a vestigiilor deja afectate de lucrarile de constructie in curs.
De asemenea, va rugam sa initiati un proiect de punere in valoare corespunzatoare a ramasitelor orasului preistoric de la Turdas si sa incepeti demersurile necesare declararii acestuia si a celor de la Tartaria si Cristian, ca si a altor situri neolitice si eneolitice de prima importanta din Romania ca si patrimoniu UNESCO. Nu trebuie sa uitam ca teritoriul Romaniei a facut parte din acea Old Europe (Danube) Civilization, ce a cuprins intreg Sud-Estul European si o mare parte din Europa Centrala, careia ii datoram, pe langa cea sau cele mai vechi forme de scriere cunoscute la momentul actual, primele orase sistematizate de pe continent, unele din cele mai vechi temple monumentale si o arta ceramica de o eleganta ce nu-si mai gaseste rival contemporan decat cel mult in neoliticul chinez.
Depunem alaturat materiale fotografice efectuate la fata locului. De asemenea, va solicitam acordarea unei audiente pentru discutarea intregii situatii.
Va multumim anticipat pentru atentia acordata! Data: 18 septembrie 2012
Prin urmare, va solicitam respectuos, dar ferm, sa luati masurile care se impun in vederea anularii oricarui certificat de descarcare arheologica privind orice portiune din tell-ul neolitic de la Turdas si din celelalte situri mentionate, sa solicitati Guvernului din care faceti parte initierea demersurilor necesare devierii traseului Autostrazii A1 in afara zonei de interes arheologic sau a construirii unor viaducte pe deasupra siturilor arheologice si a restaurarii imediate a vestigiilor deja afectate de lucrarile de constructie in curs.
De asemenea, va rugam sa initiati un proiect de punere in valoare corespunzatoare a ramasitelor orasului preistoric de la Turdas si sa incepeti demersurile necesare declararii acestuia si a celor de la Tartaria si Cristian, ca si a altor situri neolitice si eneolitice de prima importanta din Romania ca si patrimoniu UNESCO. Nu trebuie sa uitam ca teritoriul Romaniei a facut parte din acea Old Europe (Danube) Civilization, ce a cuprins intreg Sud-Estul European si o mare parte din Europa Centrala, careia ii datoram, pe langa cea sau cele mai vechi forme de scriere cunoscute la momentul actual, primele orase sistematizate de pe continent, unele din cele mai vechi temple monumentale si o arta ceramica de o eleganta ce nu-si mai gaseste rival contemporan decat cel mult in neoliticul chinez.
Depunem alaturat materiale fotografice efectuate la fata locului. De asemenea, va solicitam acordarea unei audiente pentru discutarea intregii situatii.
Va multumim anticipat pentru atentia acordata! Data: 18 septembrie 2012
un articol de Valentin Roman (foto
si video Grupul Romania Vie, galerie foto completa AICI)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu